02 مارس 2024
شماره:392
کمبودهای دارویی در کشور سه رقمی شد

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: درحال حاضر کمبود‌های دارویی در کشور سه رقمی شده است و به دلیل اختلاف آمار کمبودها بین بخش دولتی و خصوصی نمی‌توان عدد خاصی را اعلام کرد.

سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن دارؤسازان ایران درخصوص آخرین وضعیت بازار دارویی کشور توضیح داد: طرح دارویار از ماه آتی یکساله خواهد شد، ما دو انتظار از طرح دارویار داشتیم اول اینکه افزایش پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند که این موضوع تا حدی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم می‌توانند با نسخه پزشک دارو را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند. افزایش قیمت دارو به صورت سالانه و بر اساس تورم بوده است. در برخی اقلام دارویی نیز کمبود‌هایی وجود دارد که‌امیدواریم به مرور زمان برطرف شود.

فاطمی با بیان اینکه بودجه دارویار باید در نیمه دوم سال محقق شود اظهار داشت: بیشترین مصرف دارو در نیمه دوم سال هست و در این نیمه میزان مصرف دارو‌ها خصوصاً آنتی بیوتیک افزایش پیدا می‌کند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: از زمان دقیق پرداخت اعتبارات به سازمان غذا و دارو اطلاعی ندارم اما تدارک خرید و تأمین دارو باید از اکنون انجام شود.

وی درخصوص کمبود دارو در کشور گفت: درحال حاضر کمبود‌های دارویی در کشور سه رقمی شده است و به دلیل اختلاف آمار کمبودها بین بخش دولتی و خصوصی نمی‌توان عدد خاصی را اعلام کرد.

فاطمی با بیان اینکه بسیاری از دارو‌های عمومی در کشورمان تولید می شود گفت: دارو‌های بیماران خاص نیازمند فناوری خاصی است و تولید آن‌ها در دنیا نیز کم است که معمولاً در این دارو‌ها کمبود رخ می‌دهد اما بخشی از این دارو‌ها در ایران تولید می شود و این موضوع به این معنی نیست که بی نیاز از واردات دارو هستیم.

وی افزود: در بازار رقابتی کیفیت همه دارو‌ها افزایش پیدا می‌کند، لذا واردات دارو از برند‌های مختلف باید در دستور کار قرار داشته باشد. وضعیت کمبود سرم به صورت نسبی رفع شده است اما بخش عمده سرم‌های مصرفی در کشور ما وارداتی است، علت اصلی این کمبود‌های بی‌سابقه در کشور این است که سرمایه‌گذاری در داروسازی کشور ما علی رغم افزایش مصرف و جمعیت به خوبی صورت نگرفته است و قیمتگذاری دستوری دولت نیز باعث شده است برخی از شرکت‌ها زیان ده شوند همچنین برخی مشکلات در زمینه تأمین ارز باعث شده است تا هلدینگ‌ها رغبت لازم را برای فعالیت در ایران نداشته باشند به همین دلیل در کشور‌های همسایه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نباید عرصه در داخل کشور تنگ باشد تا سرمایه‌گذاری از کشور خارج نشود اظهار داشت: باید در این زمینه ریشه‌یابی اصولی صورت گیرد و اعتباارت لازم و ایجاد تسهیلات برای افزایش تولید و گسترش تولید در ایران صورت گیرد.

برچسب ها

, , , , , , , , , ,

ارسال نظر (مرتبط با خبر )

[جهت تائید نظرات ، معادله زیر را پاسخ دهید]